Our Baby~..

having a baby

Tuesday, December 23, 2008

Pengalaman Interview Kerajaan..

Hari rabu bersamaan 17hb. Disember..kui 6.30pg aku bangun..bersiap tuk gi interview JKR kt Jln. Sultan Salahuddin..kui 7.10 aku gerakk ngn kete aku yg br pas repair akibat aku langgar sesuatu yg amat keras kt hway ms on the way blik umah dgn kelajuan 160km/j..hehehe..aku smpi kt JKR dlm 7.50 tp aku bleh x jmp sekolah sultan hishamuddin..pusing² laa aku smpi aku tny kt org yg tgh jln..last² aku jmp gaks..kui 8.10 aku wat pendaftaran..x sempat aku nk duduk tggu turn..aku dh kene panggil tuk tggu depan bilik panel..kt situ aku jumpe ad johan..consider senior aku dulu laa ms kt uitm penang..borak² jap..rupe²nye die dh keje kt JKR dkt 2 tahun lebih..time tuh die tgh bertugas sebagai urusetia..tgh nk tggu panel masuk, aku jadi org peramah..aku gi borak² ngn candidate yg ade kt situ yg xpenah aku nk wat selame nih borak ngn org x kenal..maybe ms tu aku saje nk menghilangkan bosan n rs cuak aku sambil tggu turn aku dipanggil..tmbh lak aku agak soklan downg akan tny lebih kurang cm downg tny bunny..so, aku pon relax laa sket..Mmmm..bile smpi giliran aku..aku masuk jek bilik temuduga, ade 2 org panel lelaki kt dlm tuh..aku pon terus jek gi kt downg, serahkan borang, CV ngn certificate aku..so, bermula laa pengalaman baru aku~... kuangg..kuangg..kuanggg..

Panel 1: Mmm..kamu x perlu rs stress..kamu ckp je mcm biasa..anggap kamu berbual ngn kengkawan..kami nk nilai kamu yg sebenar..

Aku : Mmmm..ok laa kalu cmtu.. (panel 2 hanya tersenyum jek..bajet comey kot..kuakua..)

Panel 1: ok..kita start kitenye temubual k..sila perkenalkan diri kamu dlm bahasa malaysia..

Aku pon jwb laa sape nama penuh aku..lepasan dr mn..pastu bgtau yg aku ambik diploma ape..degree aku ape..cite nape aku ambik keputusan tukar course..bla..bla..bla..abisss..

Panel 1: Ok..kamu tahu kan interview nih untuk jawatan ape?

Aku jawab laa tau..tuk jadi jurutera awam J41..

Panel 1: Ok..sebelum kamu dtg tuk interview nih, ade wat preparation x?

Aku slambe menjawab : sy mintk maaf..jujur sy ckp..since sy dpt call panggilan interview tuh smpi laaa ari nih, sy mmg x berkesempatan nk wat preparation..sy busy sgt ngn keje even ahad pon sy keje..

Panel 1 angguk kepala jek sambil tersenyum..

Panel 2 : kalu cmtu..xpe..skang kami nk tahu ape yg kamu tahu pasal JKR nih??

Aku pon jawab laa..sy tahu pasal JKR nih dr sy diploma lg coz ape² pembangunan yg melibatkan PBT, mesti refer kepada JKR tuk dptkan approval ngn endorsement tuk sesuatu project..(kedua-dua panel tu angguk je laa keje downg..aku plak cuak..betul ke x jawapan aku..)

Panel 1: Ok skang kamu tahu process yg melibatkan JKR, skang bgtau kami ape tugas JKR sebenar? ade 3 perkataan..kamu cakap sahaja ape yg kamu tahu..nnt kami akan tangkap keyword yg kami nk dr ape yg kamu jawab..

Aku pon jawab laa ikut suke kepala aku..pot..pet..bla..bla..(x bape ingt aku jawab pe ari tuh)

Lepas tuh..dowang nk aku berkomunikasi dlm English..downg aku cite pasal hometown aku..assume ade tourist nk gi sane..kelakar plak bile aku ingt time nih..aku bleh diam coz serius memikirkan ape yg ade kt seremban tuh tuk jadi tarikan pelancong..bile dowang tgk aku serius pikir n dgr aku bebel sorang ckp xde yg menarik pon seremban tuh..dowang pon suh aku cite ikut suke aku laa ape aku nk cite dlm english..aku pon cite laa pasal aku study..life aku..abis laa interview dlm english..

Panel 1: ok..berbalik kite menjawab dlm bahasa malaysia..skang PM kite slalu ckp pasal integriti..ape yg kamu tahu dan paham pasal integriti??

Masa aku dgr soklan nih, dlm otak aku ckp.."alamak..ape integriti tuh??adei.." seriusly aku x tau tp aku men jawab jek ikut suke aku..bleh x aku jawab integriti tuh org yg tau menyelesaikan masalah yg timbul..kuakuakua..(yg x tahan kedua² panel tu senyum je..cm gelakkan aku..huhu)

Panel 1: Integriti tuh bermaksud jujur n amanah (Time nih aku bleh ckp "Ooooooo..."), Ok skang kamu bgtau kami, bagaimana kamu bersikap integriti dlm kehidupan seharian kamu??

Aku pon berpikir laa time bilenye aku menipu..tup..tup dlm otak aku terbayang yg aku slalu je langgar peraturan jalan raya..ontah cmno laa buleh teringt pasal tuh..then aku jawab " sy dlm keje sy, sy x tipu dlm wat design calculation..sy ikut specification yg ditetapkan..bla..bla.."

Lagi skali kedua² panel tu terhangguk² sambil tersenyum..

Panel 1 : Skang kite cite pasal pengalaman keje kamu dkt syarikat kamu berkeje skang..

Aku pon cite laa aku wat pe..company produce ape..

Panel 2: That means company kamu menghasilkan non-structure member laa yer..jadi kamu design ape??

Aku pon jawab laa yer sambil tersenyum..aku jawab laa aku design cmne nk fixed precast panel aku pada structure yg ade..pastu design tuk precast tu sendiri..

Terhangguk² Panel 2 tu, pastu die ckp: Ok laaa skang kite masuk ke soklan teknikal..skang kamu cite basic step yg perlu ade bile kamu nk design..

Aku pon bagitahu laa ape yg kene wat dulu..tentukan dead load..imposed load..dh dpt..wat structure analysis..pastu tentukan reinforcement ape yg perlu pakai..tgh aku jawab tuh..panel 1 tanya ape load factor tuk kedua² jenis load tuh..aku pon jawab laa 1.4 tuk dead load n 1.6 tuk imposed load..panel tuh pon angguk kepala die..(dlm ati aku ckp..downg ni x sakit kepale ke asyik angguk jek)..

Pastu Panel 2 tanya aku: Ok..skang kamu cite pasal Foundation nye step design..ape yg perlu diambilkire..

Kuangg..kuangg..aku xtau jawapan sebenarnye..coz aku x penah design foundation sebelum nih..tp aku berfikir secara logic..aku pon jawab laa ngn asas design RC structure..adeii..(dlm ati aku ckp laa..nape bunny x kene pon soklan cmnih..)

Panel 2: Cube kamu bgtau kami, ape kah jenis footing yg ade..

Alamakk..aku x bape ingt laa..dlm otak aku ingt pad footing..strip footing..pastu dgn bantuan panel 1, aku berjaya jawab raft footing..

Panel 2: Footing² yg kamu senaraikan tuh untuk kawasan shallow shj..ape lg footing yg ade..

Tetibe aku teringt footing yg gune pile..terus jek aku jawab pile footing..(ontah betul ke x nama tuh)..serius laa..aku mmg x tau mende pasal footing or foundation nih..huhuhu..

Abis laa soklan teknikal..masuk laa aku kepada soklan seterusnye berkaitan ngn construction management..

Panel 1: ape yg kamu tahu pasal pengurusan projek

Aku jawab laa..pengurusan projek nih kite kene tahu sume bermula dr design stage sampai laa ke hand-over project..

Pastu Panel 2 : Ok..kamu bermaksud dr start project smpi akhir project kite tahu kan..kamu cite kan process² yg ade dlm 3 peringkat nih..

Aku pon cite laa berdasarkan ape yg aku blaja dulu campur ngn pengalaman aku gi masuk site..attend meeting sume laaa..

Panel 1: Ok..kamu bgtau sy 3 perkara penting yg perlu kite titikberatkan dlm pengurusan projek nih

Aku terus jawab pantas iaitu MASA..sume progress ikut schedule yg ditetapkan..bahan² binaan kene pastikan ada, pekerja..bla..bla..pastu panel 1 bg hint² sket..aku bleh jawab cost..pastu quality..panel tuh bile cite pasal quality..terus cite pasal ISO nye certificate..bla..bla..bla..
After tuh panel 1 start bertanya pasal aktiviti ko-kurikulum aku semasa kt skool dulu..ape yg aku wat di luar..
Aku pon jawab laa aku jadi pembantu koperasi dr form 1 till form 5..bergiat dlm sukan bola baling n softball..pastu aku ckp laa aku penah jadi volunteer tuk sukan wanita 2005..yg x tahan panel 2 tanya aku aktif x ngn puteri umno..ngn slamber aku ckp.. "Eeee..xde laa..sy x join pon aktiviti cmni.." panel 2 tu senyum jek..pastu aku pon x ingt dh sgt ape yg dh jadi..kuakuakua..dh byk sgt soklan n butir perbualan..yg pasti aku x puas ati..nape aku tny org len..soklan dowang x susah cm aku..ish..ish..Sessi temuduga aku berlangsung nk dkt 1 jam setengahh..perghhh..lamo gaks rupenye aku kt dlm bilik tuh..
After interview tuh..zusssss...aku terus drive gi tmpt service kete coz kete aku dh terlebih mileage yg dh ditetapkan..smpi sane..xde ramai org..so, dlm 1 jam lebih selesai laa urusan yg patut aku wat..dlm tgh tggu kete aku siap, yus dtg temankn aku coz kebetulan die off day ms tuh..pastu kitorg wat laa aktiviti 'dating'..kuikuikui..panjang kan cite aku kali nih..selamat membaca..

No comments: